ICFs kjernekompetanse ble utviklet for å øke forståelsen om ferdighetene og tilnærmingene som brukes i coachingprofesjonen.
ICF definerer coaching som et partnerskap med klienter i en tankevekkende og kreativ prosess som inspirerer dem til å maksimere sitt personlige og profesjonelle potensial.
Kjernekompetansene er gruppert i fire områder. Grupperingene og individuelle kompetanser er ikke vektet – de representerer ikke noen form for hierarki og er dermed alle sentrale i praksisen til en ICF sertifisert Coach.
A. Fundament
- Demonstrerer etisk praksis
Definisjon: Forstår og anvender konsekvent coaching – etikk og standarder for coaching - Demonstrerer personlig integritet og ærlighet i interaksjon med klienter, sponsorer og relevante samarbeidspartnere.
- Er sensitiv for klienten sin identitet, miljø, erfaringer, verdier og overbevisninger.
- Bruker et språk som er passende og respektfullt overfor klienter, sponsorer og relevante samarbeidspartnere.
- Overholder ICF sitt etiske regelverk (Code of Ethics) og opprettholder kjerneverdiene (Core Values).
- Overholder taushetsplikten omkring klientinformasjon i følge avtaler med samarbeidspartnere og relevant lovgivning.
- Skiller mellom coaching, rådgivning, psykoterapi og andre profesjoner.
- Henviser klienter til andre passende fagpersoner ved behov.
- Besitter et coachende mindset
Definisjon: Utvikler og opprettholder en åpen, nysgjerrig, fleksibel og klientfokusert mentalitet. - Anerkjenner at klienter er ansvarlig for deres egne beslutninger.
- Engasjerer seg, som coach, i vedvarende læring og utvikling.
- Utvikler en vedvarende reflekterende praksis for å forbedre egen coaching.
- Forblir oppmerksom og åpen overfor hvordan en selv og andre påvirkes av kontekst og kulturer.
- Bruker egen bevissthet og intuisjon til klienten sin fordel.
- Utvikler og beholder evnen til å regulere egne følelser.
- Forbereder seg både mentalt og følelsesmessig før sesjoner.
- Søker hjelp utenfra når det er nødvendig.
B. Å skape relasjonen sammen
- Etablere og holde avtaler
Definisjon: Samarbeider med klienten og relevante partnere om å skape klare avtaler for coachingforholdet, prosessen, planer og mål. Etabler avtaler for det overordnede coachingforløp og de enkle coachingsesjoner.
- Forklarer hva coaching er og ikke er, og beskriver prosessen for klienten og relevante samarbeidspartnere.
- Kommer til enighet om hva som er og ikke er passende for relasjonen, hva som blir og ikke blir tilbudt, og det ansvar klienten og relevante samarbeidspartnere har.
- Kommer til enighet om guidelines og spesielle parameter for coachingrelasjonen slik som logistikk, honorar, tidsplan, varighet, avslutning, taushetsplikt og ved inkludering av andre.
- Samarbeider med klienten og relevante samarbeidspartnere om å etablere en overordnet coachingplan og mål.
- Samarbeider med klienten ved å avklare at det er kjemi mellom coach og klient.
- Samarbeider med klienten for å identifisere eller bekrefte hva han eller hun ønsker å oppnå i denne sesjonen.
- Samarbeider med klienten for å definere hva klienten mener skal adresseres eller løses for å gjennomføre det som er ønsket oppnådd for sesjonen.
- Samarbeider med klienten for å definere eller bekrefte de suksesskriterier klienten har for coachingforløpet eller for sesjonen.
- Samarbeider med klienten for å administrere tiden og fokus for sesjonen.
- Fortsetter å coache mot klienten sine ønskede resultat med mindre klienten indikerer noe annet.
- Samarbeider med klienten om å avslutte coachingrelasjonen på en måte som anerkjenner opplevelsen.
- Skape tillit og sikkerhet
Definisjon: Samarbeider med klienten om å skape et sikkert, støttende miljø som gir klienten mulighet ti å dele fritt. Opprettholder en relasjon med gjensidig respekt og tillit.
- Forsøker å forstå klienten ut fra klienten sin kontekst, noe som kan inkludere identitet, miljø, erfaringer, verdier og overbevisninger.
- Viser respekt for klienten sin identitet, oppfattelser, stil og språk og tilpasser coachingen til klienten.
- Anerkjenner og respekterer klienten sine unike talenter, innsikt og arbeide i coachingprosessen.
- Støtter og viser empati og interesse for klienten.
- Anerkjenner og støtter klienten sitt utrykk for følelser, oppfattelser, interesser, overbevisninger og forslag.
- Demonstrerer åpenhet og gjennomsiktighet (transparens) for å vise sårbarhet og bygge en gjensidig tillit med klienten.
- Opprettholde nærvær
Definisjon: Er fullt ut bevisst og tilstede med klienten, og anvender en stil som åpen, fleksibel, jordnær og selvsikker.
- Forblir fokusert, observerende, empatisk og lydhør overfor klienten.
- Viser nysgjerrighet under coachingprosessen.
- Administrerer egne følelser for å være fullt tilstede med klienten.
- Viser sikkerhet i å arbeide med store / sterke følelser hos klienten i løpet av coachingprosessen.
- Er komfortabel med å jobbe der man ikke vet alt.
- Skaper eller tillater plass til stillhet, pause eller refleksjon.
C. Effektiv kommunikasjon
- Aktiv lytting
Definisjon: Fokuserer på hva klienten sier og ikke sier, for fullt ut kunne forstå hva som blir kommunisert i kontekst av klienten systemer og for å støtte klienten sin måte å uttrykke seg på.
- Overveier klienten sin kontekst, identitet, miljø, erfaringer, verdier og overbevisninger for å oppnå en større forståelse for det klienten kommuniserer.
- Reflekterer eller oppsummerer det klienten kommuniserer for å sikre klarhet og forståelse.
- Anerkjenner og stiller spørsmål når det er mer i det klienten kommuniserer.
- Legger merke til, anerkjenner og utforsker klienten sine følelser, energiskift, ikke – verbale signaler og annen adferd.
- Integrerer klienten sine egne ord, toneleie og kroppsspråk for å bestemme / vurdere meningen med det som kommuniseres.
- Legger merke til tendenser i klienten sin adferd og følelser fra sesjon til sesjon, for dermed oppdage mønstre og temaer.
- Fremkalle bevissthet
Definisjon: Fascilitere /legge til rette for innsikt og læring hos klienten gjennom teknikker som kraftfulle spørsmål, stillhet, metaforer og analogier.
- Vurderer klienten sin opplevelse i beslutninger om hva som kan være mest brukbart.
- Utfordrer klienten til å formidle bevissthet eller innsikt.
- Stiller klienten spørsmål, for eksempel om klienten sitt tankesett, verdier, behov, ønsker og overbevisninger.
- Stiller spørsmål som hjelper klienten med videre utforskning enn nåværende tankegang.
- Inviterer klienten til å dele mer omkring det klienten opplever i øyeblikket.
- Legger merke til hva som er med på og forsterker klienten sine fremskritt.
- Justerer coachingtilnærmingen til det som passer klienten sitt behov.
- Hjelper klienten med å identifisere faktorer som kan påvirke nåværende og fremtidige mønstre i forhold til adferd, tankesett og følelser.
- Inviterer klienten til å generere ideer om hvordan klienten kan bevege seg fremover, og hva klienten er villig og i stand til å gjøre.
- Støtter klienten i å omformulere (reframe) perspektiver.
- Deler observasjoner, innsikt og følelser som har som potensiale å skape ny læring for klienten, uten at man holder for fast i den.
D. Å kultivere læring og utvikling (vekst)
- Fascilitere klienten sin utvikling (vekst)
Definisjon: Samarbeider med klienten om å transformere / forandre læring og innsikt til handling.
- Arbeider med klienten for å integrere ny bevissthet, innsikt eller læring i klienten sitt verdensbilde og adferd.
- Samarbeider med klienten om å designe mål, handlinger og suksesskriterier som integrerer og utvikler / fører til læring.
- Anerkjenner og støtter klienten sin autonomi i design av mål, handlinger og suksesskriterier.
- Støtter klienten i å identifisere potensielle resultater eller læring fra identifiserte action steps/ handlingstrinn /konkrete skritt fremover.
- Inviterer klienten til å overveie hvordan han eller hun kan bevege seg fremover, inklusive hvilke ressurser, støtte og potensielle barrierer det måtte være.
- Samarbeider med klienten i å oppsummere læring og/ eller innsikt skapt i eller mellom sesjoner.
- Feirer klienten sine fremskritt og oppnådd suksess.
- Samarbeider med klienten om å avslutte sesjonen.
*Dette er øversettelsen til lokalt språk, som skal utvikles videre, mens kompetansene brukes i praksis.